Inspecția tehnică periodică sau ITP-ul este verificarea periodică a autovehiculelor prin care se testează dacă acestea funcționează corespunzător din punct de vedere tehnic. Mașinile care nu trec de inspecția tehnică nu pot circula pe drumurile din țară până când problemele nu sunt remediate. Neefectuarea ITP-ului sau circularea cu ITP-ul expirat atrage sancțiuni usturătoare, mai exact amendă și confiscarea plăcuțelor de înmatriculare.
ITP-ul se efectuează în service-uri autorizate de Registrul Auto Român (RAR), unde specialiștii autorizați RAR realizează verificări pentru diferite clase de vehicule (în funcție de autorizarea service-ului), dar există și autovehicule pentru care inspecția tehnică se face exclusiv la sediul RAR. Aici se încadrează mașinile de competiție, mașinile istorice și autovehiculele care au caracter militar special.
În linii mari, în cadrul inspecției se verifică funcționarea corectă a sistemului de frânare, a sistemului de iluminare, a direcției și inclusiv starea anvelopelor. Un alt aspect important verificat la ITP este cantitatea de gaze poluante pe care o elimină autovehiculul respectiv în mers, cu scopul de a verifica dacă se depășesc limitele stabilite prin lege.
Obiectivul ITP-ului este de a asigura că mașinile care circulă pe drumurile publice nu reprezintă un pericol pentru șofer și pentru ceilalți participanți la trafic. Legislația prevede efectuarea periodică a ITP-ului tocmai pentru a reduce riscul de accidente și pentru a menține vehiculele într-o stare bună, fără a le permite să circule dacă prezintă defecțiuni.
Când se face ITP-ul la mașină?
ITP-ul se face la o anumită perioadă de timp, în funcție de vechimea autoturismului. Pentru mașinile noi, inspecția tehnică inițială este valabilă timp de 3 ani. În cazul mașinilor cu vechime între 3 și 10 ani, ITP-ul se efectuează la fiecare 2 ani. La mașinile care sunt mai vechi de 12 ani, ITP-ul se face în fiecare an.
Dacă ITP-ul mașinii este expirat, șoferul nu poate să circule cu aceasta. Același lucru e valabil și pentru șoferii ale căror mașini nu au trecut de inspecția tehnică pentru că au fost depistate defecte precum parbrizul spart sau fisurat, probleme la sistemul de direcție, folii neomologate RAR, neconcordanțe între dimensiunea anvelopelor folosite și dimensiunea menționată în cartea de identitate a vehiculului, neconcordanțe la seria șasiu, rugină la elementele de rezistență etc. Proprietarii mașinilor care nu au trecut de ITP au responsabilitatea de a remedia defecțiunile constatate în decurs de 30 de zile și de a reveni la service pentru efectuarea inspecției.
Ce trebuie verificat la mașină înainte de efectuarea inspecției tehnice periodice?
Înainte de efectuarea ITP-ului, este o idee bună ca șoferii să verifice câteva aspecte pentru a se asigura că vor trece inspecția fără probleme. Câteva zeci de minute sunt suficiente pentru a verifica dacă unele componente și accesorii ale autovehicului sunt în stare bună și funcționează corespunzător:
- Parbrizul: unul dintre elementele verificate la ITP este parbrizul. Dacă acesta prezintă fisuri sau crăpături, mașina nu va trece de inspecție și va fi necesară înlocuirea parbrizului. Acest lucru se justifică prin faptul că fisurile și defectele parbrizului restricționează vizibilitatea, ceea ce poate reprezenta un pericol major în trafic;
- Sistemul de iluminare: pentru a trece cu brio de ITP, mașina trebuie să stea bine la capitolul lumini. Mai precis, farurile, luminile de semnalizare, luminile de poziție și alte elemente ale sistemului de iluminare trebuie să funcționeze corespunzător, altfel mașina va fi respinsă. Un lucru important de ținut minte e că xenoanele aftermarket sunt interzise;
- Rugina: ceea ce se poate verifica înainte de ITP este existența ruginii la nivelul pragurilor, portierelor, aripilor și altor elemente care pot acumula rugină în timp. Caroseria afectată de rugină este un motiv destul de frecvent pentru care mașinile pică ITP-ul;
- Anvelopele și jantele: posesorii de autovehicule trebuie să se asigure că dimensiunea anvelopelor și jantelor corespunde cu cea indicată în cartea mașinii;
- Centurile de siguranță: siguranța autoturismului e un aspect esențial pentru trecerea cu bine a ITP-ului. Înainte de ITP, șoferul poate să facă o verificare rapidă a centurilor de siguranță, care trebuie să se blocheze la cuplare și să poată fi deblocate cu ușurință de către șofer și respectiv, de către pasageri.
- Sistemul de direcție: mașina nu trebuie să prezinte niciun fel de problemă la sistemul de direcție. Dacă mașina deviază spre stânga sau spre dreapta (dacă volanul trage într-o parte) aceasta nu va trece de ITP, deoarece semnalează existența unei probleme la sistemul de direcție. Defectele de acest gen sunt un pericol major pentru toți participanții la trafic, iar problemele la sistemul de direcție vor duce în scurt timp și la deteriorarea altor compomente ale mașinii.
Acestea sunt câteva dintre componentele și sistemele pe care șoferii sunt sfătuiți să le verifice cu câteva zile înainte de ITP, pentru a avea timp să remedieze defecțiunile minore depistate. În plus, șoferii trebuie să se asigure că au toate actele necesare: cartea de identitate a mașinii, talonul, asigurarea RCA și buletinul lor.